Unii freelanceri se straduiesc din rasputeri sa gaseasca clienti noi sau cat mai multi. Exceleaza cu alte cuvinte atunci cand vine vorba despre a se vinde. Dar mai exista un lucru la care sunt foarte buni din pacate. Reusesc cu brio sa provoace pierderea propriilor lor clienti. Dar nu inteleg de ce se intampla asta. Nici nu se straduiesc sa inteleaga.
Motivele sunt in general foarte simple si mereu aceleasi. Iata care sunt cele 8 motive care te fac sa pierzi clienti. Incearca pe cat posibil sa le eviti.
Nu iti asculti clientii. Nu exista ceva mai rau decat un client dezamagit. Adica un client care se asteapta la un lucru si tu ii livrezi cu totul altceva. Respecta pe cat posibil asteptarile clientilor, dorintele lor. Pentru asta trebuie sa abordezi toate punctele proiectului cat mai exhaustiv. Pune cat mai multe intrebari si dicuta cu clientii de fiecare data cand ai o anumita indoiala.
Esti nepoliticos si nerespectuos. Trebuie sa fii mereu cat mai respectuos si sa incerci sa iti pastrezi sangele rece. Oricare ar fi situatia si starea de dispozitie a clientului.
Ai capatat o proasta reputatie. Daca ultimele prestatii la cele mai recente proiecte nu au fost la inaltimea asteptarilor tale si relatiile s-au degradat si daca din pacate aceste lucruri au ajuns si la urechile viitorilor clienti, iti va trebui foarte mult timp pana cand vei recapata o buna reputatie. Trebuie sa te straduiesti sa schimbi toate parerile clientilor cu privire la tine. Cateva zile sunt de ajuns pentru a-ti distruge reputatia si ani buni de efort.
Esti mereu in intarziere. Incearca sa respecti mereu datele de livrare, termenele limita. Daca acest lucru te face sa pierzi clienti nu trebuie sa il privesti ca un esec personal ci sa treci rapid la alte lucuri pentru a gasi repede alti clienti. Dar incearca sa lucrezi si dublu pentru a recupera putin din aceasta intarziere.
Tarife mult prea ridicate. Datorita experientei tale, ti-ai ajustat tarifele la nivelul de competente. Dar daca este mult prea ridicat un tarif, unii clienti nu vor putea apela la serviciile tale. Sau trebuie sa renunte la ele daca le-ai marit prea mult.
O singura colaborare. Daca ai clienti care au nevoie de un singur proiect, fa in asa fel incat ca sa devii indispensabil, ca singura colaborare dintre voi sa fie unica. Sau poti incerca sa evoluezi, sa iti diversifici ofertele pentru ca acestia sa mai apeleze la tine.
Plan B. Mai exista o categorie de clienti care chiar daca sunt multumiti de tine mai apeleaza si la concurenta.
Asta se poate intampla din doua cauze. Clientul tau vrea sa fie sigur ca dai ce ai mai bun din tine si iti arata ca poate apela oricand la un alt freelancer. Sau are nevoie sa se simta in siguranta ca nu va fi lasat balta. Din aceste motive are mereu un plan B.
Gasirea si pierderea unor clienti face parte din viata de zi cu zi a unui freelancer. Esential este sa pierzi cat mai putini si sa ai un portofoliu cu clienti cat mai mare de la o zi la alta.
Comments