Cu siguranta ca orice freelancer trce macar o data prin aceasta experienta neplacuta. Din pacate este mai mult decat posibil sa dai o data de o persoana rau voitoare sau peste o firma care nu are o reputatie prea grozava. Iata cateva sfaturi pentru a face fata acestor tipuri de situatii.
Inainte de « catastrofa ». Asculta-ti instrinctul. Stii cum se spune. Mai bine previi decat sa vindeci. Cel mai bine ar fi sa faci in asa fel incat sa stabilesti inca de la inceput cele mai bune baze. Trebuie sa incepi prin a-ti asculta instinctul de la primele schimburi deja. Este o persoana care iti inspira incredere sau nu? Ai anumite dubii? Daca este cazul, potisa vorbesti cu unii freelanceri de exemplu.
Ai grija ca si comunicarea dintre voi sa fie cat mai fluida. O buna comunicare intre tine si client de la inceputul unui proiect si pana la sfarsit este un alt punct cheie. Lucrurile care nu s-au spus inca trebuie sa fie clarificate cat mai repede cu putinta. Daca exista un lucru care nu merge, vorbiti despre el. Cel mai des problemele se rezolva discutand si ascultand.
Pune acordurile voastre si in scris. Nu uita sa puneti in scris si ceea ce ati hotarat si sa salvezi tot ceea ce ati vorbit sau schimbat. Dupa ce ati vorbit la telefon de exemplu poti sa trimiti un mail recapitulativ si sa trimiti o confirmare prin mail.
Foloseste-te de un contract cat mai bun. Un contract nu este util cand totul merge bine. Contractul exista pentru unele dezacorduri sau pentru unele conflicte. Trebuie deci sa incerci sa anticipezi. Daca nu exista un incident sau o problema acoperita de contract, ar trebui sa o adaugi. Un contract bun nu este gata pe moment. Il poti ameliora pe masura ce timpul trece. Cere mereu si o plata esalonata.
Dupa « catastrofa ». Nu te stresa. Proiectul este gata, l-ai trimis la timp, dar plata intarzie sa apara. Nu mai ai niciun semn de la client. In primul rand, trebuie sa fii cat mai relaxat, poate nu e nimic grav. Poate ca este plecat in vacanta, are o urgenta sau poate ca pur si simplu a uitat. Incearca sa il contactezi pentru a vorbi la telefon. Poti trimite un mail, sa astepti un raspuns pentru a vedea ce e de facut pe mai departe.
Lanseaza procedurile legale. Mai poti incerca sa il contactezi de trei ori, daca nu da niciun raspuns, daca simti ca esti tras pe sfoara si ca nu are de gand sa plateasca, lanseaza toate procedurile legale.
Ai acum niste instrumente pentru a evita aceste probleme inainte de a incepe o colaborare cu un nou client. Trebuie sa te folosesti de ele dar nu uita nici de bunul simt, nici de latura umana. Totul trebuie sa se rezolve corect intre doua persoane civilizate.
Ai trecut pana acum prin asta? Cum ai rezolvat situatia?
Comments
eu speram sa aflu cum sa te protejezi efectiv de rau platnicii!